pondělí 12. srpna 2013


Ze  světa zámeckých a muzejních  depozitářů, restaurátorů a pracovníků historických objektů vím, že   se často pro historické textilie používá slovo hadry.  Není to myšleno hanlivě, je to prostě stručné označení textilu. A tak restaurátor přijede na zámek pro hadry, aby je s nesmírnou trpělivostí vrátil do původní krásy. Pracovníci  depozitu stráví mnoho hodin větráním, skládáním, přenášením,  jen aby se těm  hadrům něco nestalo.

A co se nestane?  Během jednání o módní přehlídce v centru Prahy  pronese  známá česká návrhářka " Tak které vybereme hadry? "



Jak to všechno začalo ...

Předmluva




Mám ráda módu, a to hlavně autorskou. Nemám ráda uniformitu, dodnes mě děsí vzpomínka na jeden nejmenovaný státní úřad, kde s úderem konce pracovní doby vyšlo čtyřicet  verzí jedné halenky z tržnice a tříčtvrtečních kalhot.

Líbí se mi perfektní zpracování, vůně nových látek. Miluji dotek hedvábí, lnu a vlny. Obdivuji lidi, kteří mají svůj styl a jsou osobití.

Možná, za to může dětství, babička švadlena, děda pánský krejčí. Oba s neskutečným citem pro materiál. Oba si drželi i v pozdním věku svůj styl. Dodnes si vzpomínám, jak si moje babička před zrcadlem zálibně nasazovala klobouk, dokud nebyla spokojena. Šla přeci mezi „ lidi“ .

Snad díky těmto vzpomínkám jsem se dostala k pořádání módních přehlídek. Začalo to nenápadně, jedny šaty po babičce, druhé. Ne, že by mi byly, ale to ušití, ten materiál! Postupně přibývaly další, od známých i neznámých lidí. Sbírka narůstala, a pak přišlo setkání s ředitelem jednoho krásného zámku. Tak to začalo. Původní myšlenka byla ukázat historické oblečení. To se nám zdálo málo. Móda jde přeci stále dál, vyvíjí se. Vznikl tedy projekt, kdy se na mole předvádí historická móda, móda autorská a móda z luxusních butiků.

Postupně s neteří pronikáme do nelehkého světa druhé strany módy. Už víme, jak se pozná skutečná profesionální modelka, jak je důležitý vynikající fotograf a zvukař. Chápeme důležitost reklamy a marketingu. Je to cesta nelehká, jsou chvíle, kdy máme chuť vše vzdát. Pak ale přijde například setkání s člověkem jako je naše návrhářka Olga, pohled na její nejnovější kolekci a jde se dál. U srdce hřeje i vzpomínka na majitelku butiku s luxusním spodním prádlem, která mně po tříhodinovém výslechu řekla: „...jsi praštěná, ale prádlo ti půjčím..“ a půjčila!

A tak nám přejte štěstí, my jdeme s módou dál.. …...




Foto Jana Staňková

První  pokus o přehídku- návrat do historie
A pokračuje současná móda  (kolekce Matějovský)

Aktuální trendy nočního prádla   (kolekce Matějovský)

4 komentáře:

  1. Super prarodiče, to je vždycky výhra někoho takového mít v rodině. To člověka donutí o sebe pečovat a snažit se nějak vypadat:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji, byli skvělí, jen mám pocit, že by mě v součastnosti občas vytahali za uši..

    OdpovědětVymazat