úterý 18. srpna 2015

Kdo za vše může

aneb vzpomínka na PhDr. Ludmilu Kybalovou

Každý příběh nějak začíná, ten náš hadrový, začal na zámku v Mnichově Hradišti. Ve většině příběhů ukáže směr cesty  kouzelník, dobrá víla či  moudrý  rádce. Mně cestu pomohla nalézt  doktorka historie umění.  Příběhy mají různé téma,  ty naše hadrové vypráví o   dobové módě a lidech kolem ní.

Když jsem před lety,  v době,  kdy počítače teprve  pomalu pronikaly na jednotlivá pracoviště a  nalézt odbornou zahraniční literaturu v knihkupectví byl téměř zázrak, hledala  informace o uložení textilu v depozitech, možnostech restaurování a dobovém oděvu vůbec, oslovila jsem mnoho lidí. Během  mého zaměstnání  u  památkové péče  jsem se sešla s profesionály, historiky, odbornými pracovníky muzeí i galerií. Některé z nich jsem   potkávala pouze  v kancelářích, s jinými jsem zažívala specifikum  práce na zámku, jako jsou  například  vymrzlé či rozpálené depozitáře, absence přívodu elektriky  a další  perličky. Hodně informací mi předaly restaurátorky, pomohly i prohlídky  depozitářů  jiných institucí,  včetně Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, ale nejvíce mě ovlivnilo setkání s PhDr. Ludmilou Kybalovou.

Knihy L.Kybalové z edice Dějiny odivání


Znala jsem knihu  Encyklopedie módy   a podařilo se mi domluvit schůzku s jednou z   autorek.  Naše první setkání proběhlo v Židovském muzeu v Praze. Energická šedovlasá paní mě vyslechla, poradila a  zapůjčila mi podklady pro svou rozepsanou knihu o barokním oděvu (viděla mě poprvé v životě). Následovalo mnoho dalších setkání naplněných rozbory, výukou  a připomínkami  k našim přehlídkám. Byla to ona, kdo mě přesvědčil, ať u dobového oděvu a přehlídek vydržím i při změně zaměstnání.  Kontrolovala mé texty k přehlídkám dokonce  i během svého nečekaného pobytu v nemocnici. Jako každý odborník měla své příznivce i odpůrce. Patřím do první skupiny a vážím si jí nejenom jako historičky, ale i jako člověka, který se nebál a uměl poradit i pomoci. 

Ludmila  Kybalová zemřela v červenci 2012




Encyklopedie módy vyšla v roce 2007 také v Itálii



Žádné komentáře:

Okomentovat