úterý 8. března 2016


Osmá barva "DUHY"

aneb to se opravdu  nepovedlo


Duha má sedm barev.  Na jejím konci se prý skrývá poklad.  Duha, barva na textil, má  barev mnoho, a znaly ji už naše prababičky. Barva  Duha patří k mým oblíbeným  pomocnicím. Mnohokrát mi pomohla zachránit dobový oděv.  Ne vždy se podaří sehnat  materiál pro opravu textilie    v potřebné kvalitě a barvě. Pak nezbývá nic jiného než  použít   ruční barvení, míchání barev, případně odbarvování. Není tedy divu, že donedávna jsem  Duhu považovala za skvělou barvu, o které vím téměř vše. Opak byl pravdou. 


Zhotovení plavek z padesátých let dvacátého století pouze podle fotografie? Proč ne, řekla jsem si. Dobrodružství začalo. Foto oranžových plavek mělo dokonce měřítko, vše vypadalo jednoduše. Základní střih mi pomohl vyhledat Google. Upravit ho dle rozměrů a tvarů plavek z fota, trvalo chvilku.

Zdroj:https://cz.pinterest.com/pin/542894930061245756/

V košíku na šití jsem vyhledala originální, dobové nitě.  V padesátých letech se plavky šily hlavně ze silonu, v zahraničí z nylonu. V obou případech se jedná o umělé vlákno, materiály se liší technologií, oba materiály jsou v dnešní době těžko sehnatelné. 

Část původního fota originálních plavek

Po několika dnech strávených telefonováním, hledáním na internetu, psaním mailů, jsem si sice zopakovala světové jazyky, poznala mnoho  textilních firem, ale materiál neměla. Vzhledem k tomu, že plavky  ke koupání sloužit nebudou, nastoupila náhradní varianta. Silný bavlněný úplet.  Původně bílý úplet se mi za pomoci Duhy podařilo obarvit  na oranžovo,  přesně dle  barvy z fota. Ušití bylo snadné.

Látka obarvená na oranžovo a dochované nitě z 50.let 20.stol.



Příprava na šití
Konečně jsem se dočkala, uvidím   originál na vlastní oči. Jenže! Originální plavky měly velmi odlišnou, a k tomu místy vybledlou, růžovou barvu! Nerada se vzdávám,  doma jsem měla zbytek látky, začala jsem  znova.  

Říkala jsem si, práce půjde rychle, vše mám již nacvičené. Opak byl pravdou. Barvu bylo třeba namíchat. Když  jsem vyhazovala druhý sáček špatně namleté   růžové Duhy  do koše (kropenatá mohou být velikonoční vajíčka, ne látka), pochopila jsem, že to vůbec jednoduché nebude.  A to jsem  ještě  nevěděla, co bude dále. Nastříhané díly  se  ve stejné barvě, ve stejné nádobě, při dodržení stejného technologického postupu, obarvily v různé intenzitě. Nevzdala jsem se, zaběhla do drogerie pro odbarvovač.  Se slovy, je to přeci bavlna, díly do roztoku ponořila a těšila se na  výslednou bílou látku. Marně. Část se odbarvila, část zůstala v původním odstínu. Ač jsem vše opakovala několikrát, barva Duha nad odbarvovačem vítězila. Nezbylo mi nic jiného, než odbarvené díly dobarvit a ušít plavky v několika odstínech růžové. 

Několik odstínů růžové z jedné barvíci lázně
Utěšuji se tím, že vypadají mnohem více vybledlé  od sluníčka než originál. A stále přemýšlím, zda mám výrobcům Duhy blahopřát ke kvalitní barvě nebo reklamovat kvalitu odbarvovače. 
Co myslíte? 

Výsledné "tónované" plavky.


Foto: vlastní archiv

Žádné komentáře:

Okomentovat